piątek, 10 grudnia 2010

Relikty PRL / zdjecia Antoni Łoskot


Relikty PRL / wystawa zdjec
autor: Antoni Łoskot
w godzinach otwarcia klubu
wstęp wolny




Relikty PRL to seria warszawskich zdjęć pokazujących socrealizm w architekturze. W klubie Powiększenie przy ul. Nowy Świat 27 w Warszawie, pokazujemy 10 zdjęć ilustrujących warszawskie budynki i ulice tematycznie związane z minioną epoką Polski Ludowej.

Projekt realizowany był na przełomie 2009 i 2010 roku. Poszukiwania budynków pamiętających czasy komunizmu w stolicy, były czymś pomiędzy fotografią koncepcyjną a szeroko pojętą inwentaryzacją. "Błąkałem się po mieście z aparatem wielokroć wracając w te same miejsca" - , mówi autor zdjęć Antoni Łoskot.

Oglądając prace w klubie Powiększenie znajdziemy trochę mitologicznej wielkiej płyty, monumentalne bryły MDM'u, czy blaszane budynki dworcowe. Relikty PRL to stolica pokazana przekrojowo, zamknięta w 10 zdjęciach.



Antoni Łoskot

http://antoniloskot.com

kurator wystawy: Monika Zarzycka

http://klubpowiekszenie.pl

Sky Dive 04 (Maximilian Skiba /live, Eltron John, Basia Polanska) / 10.12


Sky Dive 04 (Maximilian Skiba /live, Eltron John, Basia Polanska)
Impreza
g. 20:00
wstęp 10 pln










Serdecznie zapraszamy Wszystkich do Powiększenia na czwartą odsłonę imprezy Sky Dive.

Muzyką i umysłami zgromadzonych zawładną Basia Polanska, Max Skiba oraz ich serdeczny przyjaciel Eltron John !

Party zapowiada się znakomicie o tyle, że odbędzie się w miejscu jego pierwszej edycji.

Liczymy na Wasze liczne przybycie ;-)

ESVW attack!! vol.4 / 11.12


11.12
ESVW attack!! vol.4
Impreza
g. 21:00
wstęp 10 pln










Dj’s:
IM2
http://www.myspace.com/im2pl
HARPER
www.myspace.com/harperboogie
SZUM
http://www.myspace.com/szupla
FATAL
http://www.myspace.com/soundfellas
PUZIA
http://www.myspace.com/puzia

★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

★★★★★★★★★★

Po pełnym sukcesu wrześniowym debiucie, oraz październikowych i listopadowych grubych poprawinach, gdzie za każdym razem przewinęło się ponad 600 osób, a gigi wyszły naprawdę wyśmienicie, serdecznie zapraszamy na kolejną odsłonę najlepszego cyklu imprezowego w mieście - ESVW ATTACK!

Po raz kolejny wizuale na wszystkich ścianach (a nawet więcej) rozświetlą wasze ryjki, a najgrubszy groov w klimatach electro-clash-fidget-tech-house-break-bassline-&... rozbuja wasze nogi, a tyłeczki wytrzęsie tak, że zgubicie z pewnością parę kilo ;)))

Electro Space Visual World to nowe oblicze electro imprez, gdzie organizatorzy zadbają o jakość dźwięku płynącego głównie z gramofonów, jak i jakość ogarniającego was zewsząd obrazu, żebyście poczuli się naprawdę swobodnie odprężeni podczas szaleńczego baunsu! Muzyka i obrazy stworzą tak spójny klimat, że przyjemność ducha nie pozwoli waszemu ciału wyrwać się z klubu do białego rana!

Kompleksową obsługę bodźców słuchowych zapewnią organizatorzy z kolektywu Radical Dancefloor Killers www.rdkillers.com , który współtworzą dj-e: SZUm, Puzia i FaTal, jak więc widzicie, sami doświadczeni wyjadacze potrafiący przypuścić grupowy, zmasowany atak najgrubaśniejszym electro-soundem z czarnych placków najlepiej sprawdzającym się na parkiecie! Specjalnymi gośćmi grudniowej edycji będą, zaprawieni już w parkietowych bojach duet IM2 oraz dj Harper. Nie pozwolimy Wam na nudę - będzie jak zawsze eklektycznie i zabawowo!!!

O niecodzienną oprawę wizualną zadba niezastąpiony team vj G Had, Sylwek Łuczak, oraz SZUm, oraz duo IM2, oświetlając pomieszczenie z niezliczonej ilości rzutników i projektorów, natomiast dancefloorowe szaleństwo zarejestrują nasi najlepsi foto-soldiers: Tomek TJFK Kuczma i Grześ Piłat.

Przyjdźcie, by wspólnie z nami stworzyć niepowtarzalny, najlepszy w mieście imprezowy klimat!!!

★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

★★★★★★★★★★

UWAGA!

Tradycyjnie dla pierwszych 200 osób różnokolorowe przypinki do kolekcji!

Ostatnio badże zniknęły w mgnieniu oka, nie ociągajcie się zatem ;)

★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

Patronat medialny:

VICE Polska, Electroclash.pl, Pora.pl, Topdj.pl, Independent.pl, WME.com.pl, Clubinn.pl, Aktivist.pl, Djstrefa.pl, Radio Kampus, Muno.pl, Dlastudenta.pl, Klubowa.pl, Clubzone.pl, Naszemiasto.pl, Clubbing.pl, Sobotnianoc.pl

★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

★★★★★★★★★★

IM2 (electro/nu-disco/indie-dance/ Wawa)

http://www.myspace.com/im2pl

IM2 – warszawski duet promujące żywiołowe liveact’owe granie z trudem mieszczące się w gatunkach nu disco, indie dance, electro punk. Ich występy to prawdziwe electro show. Przepełnione ekspresją ruchu, żywiołowego wokalu oraz kolorowych, mixowanych na żywo wizuali.

W skład zespołu wchodzą doświadczeni artyści:

- Mr.I – wokalista, producent, kompozytor muzyki filmowej, frontman nieistniejącej już kultowej formacji Sonic Trip, jego charyzmatyczna osobowość pozwoliła zaistnieć zespołowi na głównych scenach festiwali europejskich tj.: Nature One, Mayday, Creamfields, Soundtropolis...

- Moony – vj-ka, digital artist, klawiszowiec, kobieta kot, tworząca wizualną stronę IM2. Przez pięć lat tworzyła między innymi dla Deep Impact Theatre oraz Sudden Productions w UK, skąd dwa lata temu wróciła by uczestniczyć w tym projekcie.

IM2 jest częścią większego założenia artystycznego o nazwieIM@HOME zajmującego się muzyką offową, instalacjami audio-wizualnymi jak również projektowaniem przestrzeni oraz ogólnie pojmowanym design.

Ważniejsze imprezy, które swymi ciałami i duszami uświetnili członkowie IM2:

- Nature One (Niemcy)

- Mayday (Niemcy)

- Delahoya Festival (Rumunia)

- Creamfields (Polska) x3

- Mayday (Polska) x2

- Soundtropolis (Polska)

HARPER (Boogie Mafia/Beats Friendly/ Wawa)

www.myspace.com/harperboogie

www.soundcloud.com/harper

www.soundcloud.com/boogiemafia

Przede wszystkim pasjonat i miłośnik dobrej muzyki - bez względu na gatunek i kolor. Człowiek – instytucja na scenie klubowej.

Swoją pasję realizuje jako DJ, dziennikarz muzyczny, radiowiec etc...

Członek duetu Boogie Mafia.

Od ponad dekady dziennikarz muzyczny (m.in. Machina, Plastik, Brum, Fluid, serwis muzyczny Nuta, kulturalny dodatek do Życia Warszawy - Po Godzinach, Laif) oraz radiowiec (Radiostacja, Radio Bis, Radio Euro). Przez wiele lat zaszczepiał i promował w Polsce idee Red Bull Music Academy. Aktualnie pisze dla Laifa, gdzie ma własną recenzencką stronę oraz do Machiny.

Obecnie w Polskim RADIU EURO prowadzi następujące programy: Funkadelia, (w każdą niedzielę od godziny 18 – nowe beaty i groovy oraz klasyka) oraz mocny, klubowy i zbasowany Basstion (po północy, z soboty na niedzielę).

Jest autorem takich kompilacji jak m.in. „I Feel Good" (soul, disco i funk), pionierskiej, breakbeatowej "Plastikfikation Beat 1" w 1999 roku okrzykniętej przez Gazetę Wyborczą najlepszą klubową składanką wydaną Polsce, serii „Plastik Collexion” czy „Friendly Beats” (wespół z Noviką, Lexusem oraz Bartkiem Winczewskim).Współpracował przy powstawaniu pamiętnej kompilacji "Machinacje". W 2008 roku nakładem firmy Galapagos, ukazała się nowa kompilacja Harpera pt. „Can’t Stop Movin” wypełniona klasyczną oraz współczesną muzyką funk, soul oraz disco.

Na potrzeby magazynu Laif, pod szyldem Boogie Mafia (wraz z Bertem) przygotował specjalny, wybuchowy mix CD pt. „Hard Boogie”, zawierający produkcje takich uznanych klubowych wykonawców jak Meat Katie, Dylan Rhymes (Lot49), Madox, Koma & Bones czy Soul Of Man (Finger Lickin).

Swą bardziej roztańczoną, balangową cząstkę siebie, realizuje jako Harper, jeden z najpopularniejszych, najbardziej cenionych i energetycznie grających DJ'ów w Polsce. Przez wiele lat specjalista od breakbeatu, od kilku lat sięga po nowe zbasowane brzmienia, UK funky, dubstep itp... W jego setach słychać również wielką miłość do brzmień rodem z Jamajki. Prekursor basowego grania w Polsce. Na potrzeby swoich DJ’skich setów oraz audycji, tworzy własne, ekskluzywne edity oraz mash-upy.

W 2009 roku opiniotwórczy i popularny bassmusicblog.com, będący inicjatywą takich artystów jak Baobinga, Atomic Hooligan, Rico Tubbs I.D., TRG czy High Rankin, opublikował zbasowany miks Harpera z serii „Hard Boogie” (wraz z wywiadem – jest to jeden z najbardziej poczytnych tematów w historii blogu).

http://bassmusicblog.com/harper-boogie-the-polish-music-scene-plus-a-m

Występował u boku takich artystów jak m.in. the Prodigy (dwukrotnie otwierał ich występ w Polsce – na Coke Live ’08 i na stołecznym Torwarze w 2010), Missy Elliott, The Chemical Brothers, UNKLE, Basement Jaxx, Plump DJs, Meat Katie, Elite Force, Soul Of Man, Koma & Bones, Arrested Developement, Lee "Scratch" Perry, Freestylers, Santon Warriors, Dub Pistols, Les Rythmes Digitales, NAPT, DJ Cam, Alex Metric, Tony Vegas, Jose James, Lee Coombs, J Star, Doc Daneeka, Audio Bullys, Hybrid, Rennie Pilgrem, Adam Freeland, Chicken Lips, Dreadzone, Krafty Kuts, Etienne De Crecy, Crystal Method, Santos, Lady Wax, Westbam, DJ Krust, Roni Size and Reprazent, Sean Paul, Morcheeba, Jimi Tenor, Junior Boys czy takich polskich wykonawców jak Fisz / Tworzywo Sztuczne, O.S.T.R., Sistars, Max i Kelner, Cinq G, Masala Sound System, Zjednoczenie Sound System etc...

Juror DJ'skiego konkursu Heineken Music Thirst, Coke Live Fresh Noise (obok Smolika, O.S.T.R’ego i Planu B), oraz Nokia DJ Lab, brał udział w klubowym projekcie Miller Fresh, grał na łódzkiej Paradzie Wolności, legendarnej już imprezie Red Bull King Of Air (Łeba), na festiwalu Heineken Open’er, Coke Live, festiwalu AudioRiver, Smirnoff Experience, Mia100 Kobiet (w adekwatnym damskim przebraniu), i na wielu innych mniej, bądź bardziej prestiżowych ale radosnych balangach.

Szykując się na występ Harpera, bądżcie gotowi na solidne basowe klapsy. I już teraz trzymajcie ręce w górze.

FATAL (RDKillers/SoundFellas/ Wawa)

http://www.myspace.com/soundfellas

Tak jak przy rzucie kostką nie wiesz co wypadnie, tak samo nie odgadniesz jaką kompilację usłyszysz w wykonaniu FatAl'a na najbliższej imprezie. Odwołując się do klasyki, gra produkcje The Prodigy, Westbam'a, Fatboy Slim'a, The Chemical Brothers, Stanton Warriors, Plump Djs, Krafty Kuts'a i The Freestylers. Podczas zakupów muzycznych nie umkną mu ciekawostki Parova Stelar'a, Tima Healy'a czy też Sub Focus'a i Eda Solo. To nie nazwa wytwórni, gatunku jest istotna - muzyka ma wywoływać na parkiet, ma pobudzać do tańca, interesować i pozytywnie nakręcać! Taką muzykę gra właśnie FatAl.

Gruba ilość remiksów na unikalnych vinylach jak i w potężnej bibliotece mp3 to prawdziwy as w rękawie, którego FatAl nigdy nie waha się użyć!

Niczym szalony krupier, FatAl rozdaje kolejne karty rzucając z djki różne style i tempa… Miksuje szeroko pojętą elektronikę - zawsze taneczną, zawsze klubową! Jego sety to głównie mieszanka Breakbeat'u i Electro, w której nie brakuje rewelacyjnych akcentów w postaci wszelkiej maści klubowych szlagierów osadzonych gdzieś pomiędzy House'em, Techno, Dubstep'em i Drum'n'Bass'em.

Najlepsze nowości wymieszane z kultowymi, nieraz zakurzonymi już bangerami to niejedyna zaleta FatAl'nego grania.

FatAl doskonale rozumie potrzeby parkietu i gusta publiki. W końcu cała przygoda z imprezami zaczęła się od wielu nieprzespanych, spędzonych na dancefloor'ze nocy.

Każdym swym kolejnym występem FatAl udowadnia, że pamięta co jest najważniejsze dla bawiących się klubowiczów!

Pochodzący z Lublina, a obecnie mieszkający nieopodal Warszawy, FatAl gra regularnie od listopada 2007 roku, zajmując się jednocześnie organizowaniem imprez.

Do tej pory dzielił scenę z takimi artystami z zagranicy jak: Moguai, The Freestylers, Barry Ashworth, Slyde, Ed Solo, Marten Horger, Norman Frazier, Jaykosy, Tlama.

Sety FatAl'a wybrzmiewały dumnie m.in. podczas Bass Planet w marcu 2010 - największej cyklicznej imprezie breakbeatowej w Polsce jak i podczas Innovation in the Łódź w październiku 2010 - gdzie królowała "połamana" muzyka.

Współpracuje / współpracował z takimi polskimi artystami jak: Monkees, SZUm, Puzia, Kwazar, Simba, Green Jesus, RasSepomatik, Bob One, Gwoździu Selekta, Infinity, Harper, Hot & Tasty Breakz, Cherry aka BreakNtune, Krzyku, Sulu, Name, Last Robots, TAS.

FatAl jest członkiem breakbeat'owego kolektywu SoundFellas, należy do electro formacji Radical Dancefloor Killers, a wraz z Mc SirReal'em (The Freestylers, Dub Pistols) występuje w duecie mBassy.

Od połowy 2009 roku, FatAl uczy się produkcji muzyki, pierwsze kompozycje są dostępne na profilu myspace.com/soundfellas.

Klub mym kasynem, a muzyka hazardem… FatAl - życie to gra!

PUZIA (RDKillers/Stellar Stories Colective/ Wawa)

http://www.myspace.com/puzia

http://www.myspace.com/stellarstories

Puzia to pochodzący z Olsztyna, zamieszkujący obecnie w Warszawie producent oraz dj. Zafascynowany jest muzyką elektroniczną, w której najbardziej ceni świeże, wymykające się zaszufladkowaniu formy. Takie, które poza tym, że świetnie się sprawdzają na parkiecie, zaskakują i pozostają w pamięci odbiorców. Sam jako producent próbuje znaleźć swoje miejsce na dość ciasnej elektronicznej scenie. We własnych produkcjach inspiruje się klasykami szeroko pojętej muzyki „mechanicznej” starając się wplatać w nie nowe, świeże akcenty. W lutowym magazynie Laif na składance przygotowanej przez electroclash.pl ukaże się nowy, naprawdę zacny track Puzi „Dzius”.

Gra live acty, miksuje własne produkcje, a sety z czarnych placków sprawiedliwie dzieli między własne muzyczne odkrycia a popularne produkcje elektroniczne; pomiędzy przyjazne house'y i italo a tęgie mięsiste fidgety. Jest pomysłodawcą oraz współzałożycielem Stellar Stories Colective, grupy skupiającej wokół siebie osoby zajmujące się produkcją muzyczną, grafiką i animacją. W skład grupy obecnie wchodzi poza nim, Alius, Dżony Tomala oraz OSMO. Kolektyw organizuje cykliczne imprezy pod nazwą Stellar Night, na których prezentują swoje live-acty, sety djeskie, wizualizacje oraz grafiki.

SZUm (Pink Bazooka/RDKillers/Fractal/Wawa)

http://www.myspace.com/szupla

http://www.pinkbazooka.com/

DJ SZUm (znany jako Szupla, lub jak kto woli Szu) - członek nieistniejących już, aczkolwiek budzących duże kontrowersje projektów Primitivo i Dysmorfofobia, performer, kompozytor muzyki do przedstawień Komuny Otwock, spiritus movens niezależnego labelu Zgniłe Mięso Rekords, organizator festiwalu 'Weź To Wyłącz', obecnie członek Bauaganu Mistrzów i Two Stupid Dogz, producent muzyczny Pink Bazooka i NooMooN.

Jako Dj SZUm zapodaje electro, clash, fidget-disco, tech-house, breaks i pochodne, lubując się w wytwórniach takich jak Kitsune, Gigolo Rec., Boys Noize, Disko B, Kitty-Yo, Clone. W jego setach można usłyszeć grube remixy klasyków electro - Miss Kittin, Fischerspoonera, dj Hella, Felixa Da Housecat, Peaches jak też najświeższe parkietowe killery o ostrych elektro-fidgetowych brzmieniach. W 2006 wraz z Dj Emilio zakłada kolektyw Fractal, a w 2010 razem z Puzią i FatAlem „siejący zniszczenie na parkietach” - Radical Dancefloor Killers.

Poza organizacją imprez i propagowaniem sceny electro w kraju supportował m.in. takie osobistości jak Peaches, Dat Politics, Kap Bambino, Dirty Princess, Stereo Total, Cobra Killer, Moguai, Jessie Evans, Team Plastique, No More, 4Kuba, Human Toys, Le Le, Nad Mika, GTronic, Schwefelgelb i wiele innych polskich i zagranicznych bandów oraz ścisłą czołówkę krajowych dj-ów.

Przez ponad 2 lata rezydował w warszawskim klubie Pruderia,a po jej zamknięciu prężnie działa w Saturatorze prowadząc m.in. popularne cykle imprez electro pod nazwą „Dirty Discotheque”, „Danced To Death”, czy „PornoPipPunx” oraz wytwórnię Saturator Label. Wspólnie z RDKillers jest organizatorem dwóch ważniejszych cykli klubowych w stolicy - ESVW attack! w Powiększeniu oraz ElektroStacji w Piekarni. Jego motto dj'skie brzmi: „VINYL THE BEST”, a czarne płyty, to taki malutki fetysz, który z pełną satysfakcją i uznaniem słuchaczy uskutecznia na imprezach.

Trupa Czango przedstawia: Olga. Eine charmante Frau /- 12 i 13 grudnia w Powiększeniu


12, 13.12
Trupa Czango przedstawia: Olga. Eine charmante Frau
g. 20:00
wstęp wolny













Olga Tschechowa – gwiazda III Rzeszy.

Nie robię niczego połowicznie. Nienawidzę połowiczności.
Leni Riefenstahl

Czy próba przywołania na scenie historii pojedynczego człowieka może stać się rodzajem dziwnej wiwisekcji?

Monodram „Olga. Eine charmante Frau” oparty jest na losach Olgi Czechowej, aktorki niemieckiej w latach 1921 – 1974, znanej jako Olga Tschechowa. Urodzona w carskiej Rosji bratanica Olgi Knipper-Czechowej – żony sławnego dramaturga Antona Czechowa, przeżyła obie wojny światowe, była świadkiem rewolucji październikowej i wojny ojczyźnianej. Po rozwodzie z Michaiłem Czechowem (najsłynniejszym aktorem rosyjskiego teatru MChAT), w wieku 24 lat wyjechała do Niemiec, gdzie stałą się ulubioną aktorką filmową III Rzeszy. Zagrała w stu czterdziestu trzech filmach, najpierw niemych później dźwiękowych. Na przyjęciach pojawiała się u boku Hitlera. Przyjaźniła się z Magdą i Josephem Goebbels. Jej brat, Lew Knipper, kompozytor (autor szlagieru radzieckiegoPolushko Pole), pracował dla CzeKa, a potem dla NKWD. Po wojnie, Olga założyła sieć salonów kosmetycznych w byłym RFN, którą prawdopodobnie finansowało KGB. Do dziś w KGB teczki dotyczące Olgi Tschechowej i jej brata, Lwa Knippera w większości pozostają tajne.

Olga Tschechowa kłamała o sobie tak dużo i często, że po latach zaczęła wierzyć w swoje zmitologizowane życie. Kreując swój wizerunek napisała kilka, sprzecznych ze sobą autobiografii. Klucząc i konfabulując, poruszając się między wrogimi systemami, straciła poczucie rzeczywistości. Chcąc przeżyć za wszelką cenę Olga systematycznie traciła coś bezsprzecznie cennego: prawdę o sobie i prawdę w sobie.

Możemy się jedynie domyślać jedynej prawdziwej biografii Olgi Tschechowej…

W fałszywym pamiętniku, pisanym z pozoru w tajemnicy przed wywiadem NKWD w Moskwie 1945 roku, gdzie została przewieziona z Berlina na przesłuchanie, napisała:Krążą o mnie historie, z których można by napisać powieść. Podobno utrzymywałam zażyłe stosunki z Hitlerem. Mój Boże jakże się z tego śmiałam. Skąd się biorą i jaki mają cel te wszystkie intrygi? Niewiarygodne i podłe kalumnie! Kiedy ma się czyste sumienie, nie trzeba takich rzeczy brać serio. Jak cudownie jest mówić prawdę. Czas pokaże czy w nią uwierzą.*

Tekst: Dana Łukasińska

Wykonanie: Monika Dąbrowska

Reżyseria: Stanisław Miedziewski

Obraz: Ludomir Franczak

Projekcja: Patrycja Petryk

Muzyka: Marcin Dymiter

Kostium: Magdalena Franczak

*Archiwum domu-muzeum Czechowa w Melikowie, W.W.Knipper Fond, Akta nr 22.

Projekt został zrealizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Miasta st. Warszawy.

Nowe Kino Skandynawskie: „Listy do ojca Jakuba” (Postia Pappi Jaakobille), reż. Klaus Härö, Finlandia Finlandia 2009 / 14.12


Centrum Europy i Klub Filmowy Powiększenie zapraszają na pokaz filmu znanego fińskiego twórcy Klausa Härö - „Listy do ojca Jakuba” (Postia Pappi Jaakobille).
WSTĘP WOLNY


Tym razem Härö - twórca takich obrazów jak "Niewidzialna Elina" (Elina - Som om jag inte fanns), "Moje matki" (Äideistä parhain) czy "Nowy człowiek" (Den nya människan) - wyruszył na prowincjonalną plebanię. Tam Leila pracuje jako asystentka miejscowego pastora ...- Jakuba, który jest niewidomy. Z jej pomocą duchowny może odpowiadać na liczne listy, które otrzymuje od swoich parafian. Zajęcie to staje się jedyną drogą spełnienia potrzeby sensu i wartości. Z biegiem czasu listów zaczyna jednak przychodzić coraz mniej, co martwi pastora.

Film otrzymał szereg nagród m.in. na festiwalach w Kairze (nagroda za scenariusz i film), w Lubece (nagroda jury ekumenicznego), Manheim-Heidelberg (główna nagroda), w Palm Springs (nagroda w kategorii Bridging the Borders), w Ruen (nagroda publiczności i dla aktorów), w Tallinie (nagroda jury), a także był nominowany w głównych konkursach festiwalów Camerimage i Mar de Plata. Otrzymał również 4 statuetki (w tym za najlepszy film) fińskiej nagrody filmowej Jussi.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
„Listy do ojca Jakuba” (Postia Pappi Jaakobille), Finlandia 2009
Reżyseria: Klaus Härö
Scenariusz: Klaus Härö
Zdjęcia: Tuomo Hutri
Obsada: Kaarina Hazard, Heikki Nousiainen
Język: fiński (angielskie napisy)
Czas trwania: 75 min.

Feministyczny Salon Historyczny / 15.12 tym razem wczesniej o 17!!!!1

Feministyczny Salon Historyczny / Kobiety w mieście: śladami prababek Krakowa i Warszawy.
Spotkanie
g. 17:00
wstęp wolny


Spotkanie – promocja drugiego tomu książki “Krakowski Szlak Kobiet” odbędzie się

15 grudnia br., w środę, o godzinie 17 w klubokawiarni Powiększenie, na Nowym Świecie 27 (wejście przez podwórze) w Warszawie.

Zapraszamy na kolejne spotkanie Feministycznego Salonu Historycznego, poświęconego odkrywaniu i praktycznemu przekazywaniu wiedzy o kobiecej historii miast i historiach kobiet w mieście.

Zainteresowanie mieszkanek mniejszych i większych miast losami swoich prababek, symbolicznych przodkiń, jak i próby rekonstrukcji kobiecych losów wpisanych w dzieje miast są zjawiskiem bardzo powszechnym w Europie i coraz powszechniejszym także w Polsce.
Mieszkanki Krakowa czy Warszawy chętnie przywołują z zapomnienia postacie kobiet, które przyczyniły się do rozwoju miasta czy społeczności lokalnych, były niezwyczajnymi albo właśnie najzwyczajniejszymi obywatelkami grodu Kraka i Wandy czy Warsa i Sawy.

Zależy nam na tym, żeby zaproszone przez nas przedstawicielki dwóch pokoleń kobiet pracyjących z historią kobiet w mieście mogły się z nami podzielić swoim doświadczeniem, wiedzą i spostrzeżeniami na temat uwzgledniania historii kobiet w mainstreamowej narracji, przekładaniu zdobytej historycznej wiedzy na praktykę przewodnicką. Czy istnieje zapotrzebowanie na taki typ opowiadania o mieście i jego bohaterkach? Jak z tym zainteresowaniem turystów/ek było wcześniej i jak jest teraz?

Spotkanie i dyskusja połączone są z prezentacją drugiego tomu “Przewodniczki po Krakowie emancypantek”. Jego redaktorka Ewa Furgał i Natalia Sarata – koordynatorka projektu „Krakowski Szlak Kobiet”, opowiedzą o poznawaniu przeszłości Krakowa i kobiet w Krakowie, o praktycznym zastosowaniu zdobytej wiedzy, radościach i trudnościach realizowania projektów herstorycznych oraz o sukcesach obu tomów “Przewodniczki”.

Z kolei warszawska przewodniczka miejska, Ewa Łuczyńska, opowie o swoich wieloletnich doświadczeniach zawodowych, w których, jak sama z przykrością przyznaje, niewiele znalazło się kobiet, bowiem niewielu turystów/ek kobietami się interesowało.

Podczas spotkania będzie można otrzymać nieodpłatną mapę Krakowskiego Szlaku Kobiet, opracowaną w ramach projektu Fundacji Przestrzeń Kobiet, zawierającą opis tras śladami krakowskich emancypantek, krakowskich Żydówek i innych wybitnych kobiet związanych z Krakowem.

Zapraszamy bardzo serdecznie!

Iwona Dadej
Anna Nowakowska-Wierzchoś

Ulrich Drechsler / 16.12


Ulrich Drechsler
Koncert
g. 20:00
wstęp 10 pln

Enja prezentuje: Nowy album Ulricha Drechslera: „Concinnity“
...
Ulrich Drechsler – klarnet basowy
Rina Kaçinari – wiolonczela
Christof Unterberger - wiolonczela
Jörg Mikula – perkusja/frame drum

„Muzyka posiada moc, żeby wyrazić wszystko to, co słowami nie potrafimy powiedzieć. Może ona odzwierciedlać całe jestestwo człowieka, jego serce, jego duszę, jego umysł. Tym bardziej powinna być uczciwa.”
(Ulrich Drechsler)

Ulrich Drechsler, urodził i wychował się w pobliżu Stuttgartu, gdzie pierwotnie studiował klarnet klasyczny, zanim się zdecydował na grze na saksofonie. Studiował w Austrii, gdzie też do tej pory mieszka. W ostatnich latach zyskał uznanie, jako jeden z najbardziej wielostronnych i nie przewidywalnych muzyków w Europie. Tak, n. p. w roku 2005 jego trio nu-jazzowe „Café Drechsler“ było bardzo wysoko notowane we wszystkich międzynarodowych rankingach jazzowych i klubowych. Kolejny projekt „Drechsler” (CD „The Big Easy“, 2009) odnosi nie mniejsze sukcesy. Z wyjątkowym norweskim pianistą Tord Gustavson nagrał poruszające ballady (CD „Humans & Places, 2006), w dialogu ze swoim „Daily Mysteries Trio“ nagrał płytę „Daily Mysteries”, 2007, interpretował utwory Theloniousa Monka i Franza Schuberta w zupełnie nowy sposób, a ostatnio również pisze muzykę do filmów.

Album „Concinnity“

„Concinnity“ – harmonijna równowaga pomiędzy elegancją i delikatnością po jednej, emocją i intensywnością po drugiej stronie, to podstawa nowego albumu Ulricha Drechslera. Wszystko to są aspekty, które zajmują szczególne miejsce w jego muzyce.

Do tego dochodzi wyjątkowy skład zespołu – dwie wiolonczele, klarnet basowy i perkusja, który zapewnia zupełnie nowe i wyjątkowe brzmienie.

Ulrich Drechlser na tej płycie łączy przeróżne wpływy, jak n. p. skandynawskie, orientalne, minimalistyczne i muzykę klubową. To, co z tej mieszanki powstaje, to czysta energia, która łączy w sobie wszystko to, co najlepsze w jego muzyce: wyraziste melodie, gigantyczne krajobrazy dźwiękowe i pociągające rytmy.

Tak samo wyjątkowi, jak muzyka, którą tworzą, są członkowie kwartetu.

Pochodząca z Kosowa wiolonczelistka Rina Kaçinariprzenosi całą moc i całą pasję, które cechują muzykę kraju jej pochodzenia, na swój instrument. Elegancka gra austriackiego wiolonczelisty, Christofa Unterbergerawyraźnie kontrastuje z jej grą. Wrażliwa wielowarstwowa gra perkusisty, Jörga Mikulijest nieodzownym uzupełnieniem tego przeżycia muzycznego.

MIKROKOLEKTYW w Powiększeniu / 17.12


17.12 piątek
MIKROKOLEKTYW
koncert
g 20
wstęp 25 pln

...po koncercie afterparty: Niewinni Czarodzieje: Envee + Maceo Wyro


MIKROKOLEKTYW „REVISIT” (Delmark Records, 2010)

„Revisit” ukazał się nakładem legendarnego, amerykańskiego wydawnictwa jazzowego, istniejącego przeszło 57 lat – Delmark Records.
Jest to pierwsza współpraca Delmark z twórcami z Europy!

Mikrokolektyw to duet świetnych, wrocławskich muzyków:

Kuba Suchar – perkusista, założyciel nieodżałowanego Robotobiboka, związany z zespołami Slug Duo, Forest Underground oraz Mikrokolektyw.

Artur Majewski – trębacz, kiedyś podstawa Robotobiboka, związany z Foton Quartet (płyta dla NotTwo na jesień 2010), trio Keep Your Heart Right, oraz Mikrokolektyw.

Duet Mikrokolektyw eksploruje regiony zniekształconych melodii a la Don Cherry niczym kartografowie z jakiejś odległej przyszłości. Ich styl jest zarysem nieodkrytych elektronicznych hieroglifów, prawie zapomnianego języka, ukształtowanego przez syntezator moog, bębny i trąbkę. Tym językiem kreślą mapę rozległych brzmieniowych terytoriów. Perkusista Kuba Suchar i trębacz Artur Majewski współpracowali z wieloma chicagowskimi gigantami jazzu, między innymi, jako członkowie projektów Roba Mazurka Exploding Star Orchestra czy Sao Paolo Underground.

Ich napędzany elektroniką jazz wyróżnia się dzięki swemu miejskiemu brzmieniu, gdzie wolność tworzenia łączy się z niezwykłym rodzajem ekspresji. (Raymond Salvatore Harmon – Producent)

Kuba Suchar i Artur Majewski stworzyli Mikrokolektyw w 2004 r. we Wrocławiu. Od początku istnienia eksperymentują z brzmieniem, którego trzon zawsze stanowi trąbka i perkusja. Do podstawowego instrumentarium dodają inne elementy, jak różnego rodzaju perkusjonalia, syntezator (moog) czy sampler, by delikatnie urozmaicić treść muzyczną, która w swojej formie bywa ascetyczna i surowa - z jednej strony, a ekspresyjna i lekka – z drugiej.

Revisit ma w sobie coś z rytuału szamańskiego. Trąbka kusi, zaczepia, zaprasza by wejść dalej, a wtedy przejmuje nas perkusja...czasem hipnotyczna, czasem nieobliczalna i co jakiś czas wybudzająca z transu. Poszczególne utwory bywają niepokojące, by po chwili wprowadzić słuchacza w błogi stan spokoju. Suchar i Majewski to szamani, którzy decydują, co wydarzy się z uczestnikiem obrzędu. Czy następuje katharsis? To już kwestia indywidualna. Z dużym prawdopodobieństwem pojawi się uzależnienie.

Zespół od samego początku chętnie podejmował współpracę z innymi twórcami, m.in. z Robem Mazurkiem i Maurizio Takara (Sao Paulo Underground ), Marcinem Dymiterem (Emiter). Mikrokolektyw koncertował też jako część ansamblu Exploding Star Orchestra .

Zespół ma na swoim koncie koncerty w Europie, USA, oprócz tego wystąpili na wielu ważnych festiwalach, m.in. Saalfelden Jazz Festival, World Music Festival w Chicago, The Tel Aviv White Night Festival, Dour festival, Leipziger Jazztage, Art Rock Festival w Saint-Brieuc, Warsaw Summer Jazz Days, Warsaw JVC Jazz Festival, Gdynia Summer Jazz Days.

Fragmenty recenzji:

Nieprawdopodobne jest to, jak świetnie duet z Wrocławia łączy dość momentami powściągliwą formę jazzową z niesamowitym podskórnym niepokojem kreowanym dźwiękami mooga i niesłychanie urozmaiconym perkusyjnym tłem. Geometria melodii spotyka tu plemienny rytuał.(Bartek Chaciński, http://polifonia.blog.polityka.pl/)

Suchar i Majewski potrafią być zdumiewająco liryczni i piękni, jak Running Without Effort i wręcz przebojowym Lipuko, po chwili na pierwszy plan wysuwając poszarpany sound (Casio), a innym razem frenetyczną pulsację (Rocket Street, Tiring Holiday). (…) Może pobrzmiewa w niej słowiańska wrażliwość, tło i bagaż doświadczeń, które sprawiają, że Amerykaninowi może się wydać egzotyczna, a nam wydaje się bliska i znajoma. (Piotr Lewandowski, Pop Up)

Muzycy tworzą niezwykłe dźwiękowe krajobrazy, które powinny zachwycić zarówno fanów jazzu, jak i elektroniki, zwłaszcza tych poszukujących nowych horyzontów w muzyce. (jazzandblues.blogspot.com)

Pokłady minimalnych zapętlonych rytmów z akustycznymi dźwiękami tworzą lekki strumień nieprzewidywalnych struktur i wielobarwnej improwizacji. Przyciszona trąbka Majewskiego wdzięcznie tańczy wokół niespokojnych pulsujących repetycji Suchara (...)

Mimo to, że każdy z utworów jest charakterystyczny i jedyny w sowim rodzaju, to z pozostałymi tworzy spójną całość. Album od początku do końca rozwija się jak suita, zmieniając nastrój: od smutnej rozpaczy po radosny optymizm. I właśnie w tym tkwią unikalne możliwości tego niekonwencjonalnego duetu. (John Barron, www.allaboutjazz.com)

Majewski posiada silną melodyjną intuicje, swoją grą otwiera głęboki strumień emocji uspokajanych ciepłą i ujmującą dźwięcznością. (...) Suchar w umiejętnie podkreśla rytm i prowadzi linię melodyczną. Równie łatwo współgra z trąbką, jak wyznacza własną dynamiczną ścieżkę dźwięków. (...) Suchar i Majewski znaleźli właściwą mieszankę niuansów i muzycznej perswazji, która sprawia, że zainteresowanie słuchacza nie maleje. (Jerry D'Souza, www.allaboutjazz.com)

poniedziałek, 6 grudnia 2010

Kristen supp. Etam Etamski / wtorek 7.12




Kristen supp. Etam Etamski
Koncert
g. 20:00
wstęp 25 pln


Kristen

Po pięciu latach od Night Store, Kristen powraca ze znakomitą płytą Western Lands (LADO ABC), zrealizowaną we współpracy z elektronicznym laborantem Etamem Etamskim. To najbardziej bezkompromisowa i najgęstsza brzmieniowo płyta Kristen, która już uzyskuje świetne recenzje.

Przez ostatnie pięć lat muzycy Kristen grali tylko sporadyczne koncerty (np. z Deerhoofem na Off Clubie) i zajmowali się również swoimi innymi projektami: Łukasz i Mateusz Rychliccy grali jako Salto, a Michał Biela nagrał płytę z Kings Of Caramel oraz grał na basie w Ściance.

Wg muzyków Kristen, Western Lands to „niepoznane, tajemnicze terytorium, po którym poruszają się jak pierwsi osadnicy”. W tej przygodzie pomagało im wiele znakomitości polskiego undergroundu z Ziem Zachodnich i Niemiec: Kuba Suchar (Mikrokolektyw), Marcin Ciupidro (ex-Robotobibok), Gerard Lebik (Slug Duo), Michał Kupicz (również realizacja), Fabian Fenk (Bodi Bill). Swój abstrakcyjny sznyt płyta zawdzięcza elektronicznemu laborantowi Etamowi Etamskiemu, autorowi jednej z najciekawszych polskich płyt 2010, EP Kosmos.

Płytę fantastycznie zmiksował Todd Carter we współpracy z producentem Rayem Salvatorem Harmonem (producentem płyt Roba Mazurka, Chicago Underground Trio, Andrew Birda, Jima Bakera, Josha Abramsa, czy Mikrokolektywu).

W grudniu Kristen udaje się na trasę promocyjną z Etamem Etamskim po Polsce. Należy spodziewać się erupcji noise-rockowej energii przełamanej charakterystyczną kristenową melancholią.

www.myspace.com/kristenband

Machina (Marek Fall)

[...]Kristen powracają z niebytu „Ziemiami Zachodnimi” i jest to powrót w wielkim stylu [...], prezentują tu wspaniałą umiejętność nadawania swoim równie kruchym, co monumentalnym niby-improwizacjom wyjątkowo skondensowanej (muzycznie i emocjonalnie) formy.


Uwolnij Muzykę (Krzysztof Kowalczyk)

[...] Muzykę Kristen należy filtrować przez samego siebie, pozwolić jej przelecieć przez nas jak przez sito, na którym osiadają nasze własne odczucia. Mimo, że "Western Lands" trwa niespełna pół godziny, domaga się dużej ilości czasu i skupienia, aby wyłapać wszystkie emocje w nim zawarte. Warto je poświęcić, ponieważ ta płyta odwdzięcza się za to z nawiązką.

ETAM ETAMSKI


Przemysław Etamski to szczeciński producent muzyczny i sound designer. Zadebiutował w 2008 roku albumem "Zabrudzony garnitur" wydanym przez wrocławską wytwórnię Qulturap. Jego muzyka oscyluje w okolicach eksperymentalnej elektroniki, samplingu, muzyki konkretnej i free jazzu, jednak swe korzenie posiada głęboko w podziemiach hip-hopu.

W recenzji jego najnowszej EPki "Kosmos" dla serwisu nowamuzyka.pl możemy przeczytać: "Najlepiej eksplorować ten soniczny wszechświat w słuchawkach, aby wyłapać wszystkie niuanse i smaczki: trzask winylowej płyty, urywane beaty, noisowe zagrywki, industrialne kołatania, szumy, świdrowania, pulsacje oraz multum odgłosów nieznanego pochodzenia. Przypomina to nieco dokonania 10-20 i Lukida, innych twórców, którzy nie boją się radykalnego przekraczania granic gatunkowych. W pewnym sensie Etamski utrzymuje też duchowy kontakt z takimi labelami jak Mille Plateaux i Raster Noton. Wszelkie porównania i odniesienia powinny jednak służyć wyłącznie jako niezobowiązujące słowa pomocnicze, albowiem żadne z nich nie wyczerpuje tematu. Twórczość Etamskiego jest na tyle charakterystyczna i zupełnie inna od tego, co dzieje się na polskiej scenie elektronicznej, że jedynym sposobem na jej opisanie staje się gra kosmopolitycznych skojarzeń."

Etamski pracuje właśnie nad nowym materiałem, którego zapowiedzią jest epka KOSMOS (za darmo udostępniona w internecie), a jego najnowsze dokonania to dwa remiksy Indigo Tree (singiel "leavingtimebehind"), mocno eksperymentalne LP "Niuniuni gra na psie" (kolaboracja z Konradem Smoleńskim) oraz elektronika na najnowszej płycie grupy KRISTEN.
www.myspace.com/etametamski