środa, 15 września 2010

Full Blast [Peter Brotzmann/Mario Pliakas/Michael Wertmuller] + Mars Williams












16.09 czw
Full Blast [Peter Brotzmann/Mario Pliakas/Michael Wertmuller] + Mars Williams
Koncert
g. 20
wstęp 30
/40

bilety do kupienia na stronach www.shortcut.pl lub w punkcie Shortcut w Powiększeniu,
Nowy Świat 27, TEL.(22)82-80-928

Peter Brotzmann: reeds
Marino Pliakas: electric bass
Michael Wertmuller: drums
Mars Williams: reeds

Full Blast to trio które narodziło się dzięki Michaelowi Wertmullerowi (współpracował wcześniej zarówno z Pliakasem, jak i Brotzmannem). Czerpie w swej muzyce zarówno z skrajnie mocnych odmian muzyki rockowej jak i awangardy jazzowej tworząc coś na kształt rozpędzonej deathmetalowej gonitwy w pełni improwizowanej i po brotzmanowsku bezkompromisowej. Najnowsza odsłona projektu po poszerzenie zespołu do kwartetu – dołącza bowiem do nich chicagowski saksofonista, klarnecista i kompozytor Mars Williams (nigdy wcześniej nie koncertował w Polsce), który po długiej przerwie powraca do czynnego uprawiania muzyki. Ta odsłona Full Blast zapowiada się nieco łagodniej, bowiem Williams w swej dotychczasowej twórczości dał się poznać nie tylko jako luminarz free jazzu (Cinghiale, Peter Brotzmann Chicago Tentet), ale także miłośnik funku (Liquid Soul) czy nawet rapu (XmarsX).

Peter Brotzmann
Peter Brötzmann to jeden z najważniejszych muzyków współczesnej sceny free jazzowej oraz muzyki improwizowanej. Urodzony w niemieckiej miejscowości Remscheid, 6 marca 1941 roku, twórca kamienia milowego w historii gatunku w postaci albumu „Machine Gun”, z początku zainteresowany był karierą plastyczną. Ukończywszy Akademię Sztuk Pięknych w Wuppertal próbował swoich sił w malarstwie, ale szybko porzucił ten zamiar rozgoryczony niesatysfakcjonującą go kondycją otaczającego środowiska twórczego. Mimo, że dzisiaj kojarzony jest raczej jako muzyk, nadal pracuje nad swoim malarstwem, co widoczne jest chociażby w projektach graficznych okładek szeregu wydawnictw fonograficznych. Mniej więcej w tym samym czasie rozpoczął naukę we własnym zakresie w kierunku opanowania gry na klarnecie. Tak zaczęła się jego przygoda z muzyką, która trwa po dziś dzień. Obecnie Brötzmann uznany jest jako jeden z najważniejszych klarnecistów i saksofonistów free jazzowych świata. Był i nadal jest nieustającą inspiracją dla nowych pokoleń muzyków zainteresowanych rozwojem w tej estetyce. Niejedna równie znacząca dzisiaj osobowość na scenie free jazzowej powołuje się na niemieckiego mistrza jako pierwowzór i niedościgniony ideał w drodze ku samoświadomości w improwizacji muzycznej. Wśród muzyków tej sceny cieszy się szacunkiem najwyższego kapłana. Peter Brötzmann występuje już blisko czterdzieści lat, a jego wytrwałość oraz niewygasła kreatywność twórcza zmusza do okazywania mu pełnego respektu. Nie ma muzyka jazzowego, który nie czułby się zaszczycony występując u boku „rzeźnika z Wuppertal”, jak nazywają go pieszczotliwie znawcy gatunku. Jego styl gry jest bardzo charyzmatyczny, agresywny, antywirtuozerski, a opiera się głównie na niespożytej energii saksofonisty.
http://www.peterbroetzmann.com/

Michael Wertmuller

Szwajcarski kompozytor, improwizator i perkusista oraz nauczyciel, ukończył w 1990 roku konserwatorium w Bernie, studiował także w Amsterdamie pod kierunkiem Mishy Mengelberga. W dziewięćdziesiątych latach stworzył wraz z Casparem Brotzmannem duet Massaker. Koncertował i nagrywał z czołówką europejskiej sceny improwizowanej: Stephanem Wittwerem, Wernerem Lüdim, Marino Pliakasem, Alexem Buessem, Williamem Parkerem, Billem Laswellem, Toshinori Kondo, Markiem Traylem, Olafem Ruppem, ale także z Johnem Calem.
http://www.michaelwertmueller.com/

Marino Pliakas
Basista, gitarzysta i kompozytor szwajcarski o greckich korzeniach. Ukończył konserwatorium w Zurichu w klasie gitary klasycznej; den z najbardziej znanych szwajcarskich muzyków awangardowych; regularnie koncertuje i nagrywa po obu stronach Atlantyków wraz z czołowymi muzykami sceny free jazzowej i awangardowej: Casparem Brotzmann, Peterem Brotzmann, Nelsem Clinem, Genem Colemanem, Jacquiem Demierrem, Robertem Dickiem, Davidem Drammem, eRikm, Terrym Ex, Andym Moorem, Nickiem Franglen, Marianem Goldem, KK.Nullem, Jaki Liebezeitem, Fredem Lonberg-Holmem, Philem Mintonem, Stevem Noble, Norbertem Moeslangiem, Larrym Polanskym, Joshem Pollockiem, Jimem O'Rourkiem, Kenem Vandermarkiem, Trevorem Wattsem, Michaelem Wertmuellerem, Kennym Wollesenem, Alanem Wilkinsonem, ale także rockowej: Johnem Calem i Flea (Red Hot Chilli Paper)
http://www.marinopliakas.com/

Mars Williams
Amerykański saksofonista rockowy i jazzowy, studiował u dwóch luminarzy jazzowego saksofonu: Anthonyego Braxtona i Roscoe Mitchella. Szybko zaistniał na scenie niezależnego rocka współtworząć zespoły: The Psychedelic Furs, Massacre, Ministry, Power Station, Die Warzau, The Waitresses, Pete Cosey, Billy Squier. Kncertował i nagrywał z Billym Idolem. Rrównocześnie bardzo aktywny na scenie awangardowego jazzu – współpracował z Kenem Vandermarkiem (duet Cinghiale, pierwszy skład Vandermark 5), NRG Ensemble, Witches & Devils, Slam czy XmarsX. Jeden z pomysłodawców i założycieli Peter Brotzmann Chicago Tentet. Nagrywał także funkowe płyty wraz z własną formacją Liquid Soul.
http://www.myspace.com/marswilliams

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz